For You de la Tiktok. Funcția care a revoluționat social media (analiză)
Tiktok nu mai este de multă vreme o aplicație de copii. „For You” este astăzi obiectivul celor mai mari creatori de conținut. Tiktok este platforma de socializare cu cea mai rapidă creștere, ajungând la peste un miliard de utilizatori înregistrați în mai puțin de 3 ani de la lansare.
Gigantul Facebook și fratele lui mai mic Instagram sunt contracarate puternic de Tiktok și niciodată nu a existat o bătălie mai mare pentru atenția utilizatorilor ca în prezent.
Fiecare secundă a zilei înseamnă milioane de utilizatori conectați, milioane de reacții și mesaje distribuite, milioane de reclame afișate și mulți, foarte mulți dolari, euro sau alte monede în încasări.
Rețeta succesului Tiktok este pe cât de simplă, pe atât de devastatoare mai ales pentru Instagram, concurentul direct. Care sunt diferențiatorii și de ce Tiktok a devenit atât de rapid principalul rival în social media pentru grupul Facebook? Propunem mai departe o analiză a celor mai importanți factori.
„For You”, găselnița care a schimbat regulile jocului
Elementul central al Tiktok este streamul For You. Prin el dispare granița propriei bule de internet, dar nu dispare și tipul de conținut care face utilizatorul să reacționeze.
Pentru că pe Instagram conturile obișnuite au cam aceiași urmăritori ca și în lista de prieteni de pe Facebook, de multe ori văd același conținut în cele două platforme. După o vreme devine plictisitor și utilizatorul renunță la una din platforme.
Pe Tiktok algoritmul preia indicatori precum inimi acordate, comentarii, distribuiri (share) și timp de vizualizare. Cu ajutorul lor învață repede preferințele fiecărui utilizator și îi aduce în față tot mai mult conținut din categoriile de interes. Acesta este misteriosul stream „For You”.
Astfel, de la lecții de dans la trucuri de chimie, de la mămici eroine la mașini scumpe cu sute de cai putere, de la glume cu animale de companie până la bunici distrați și amuzanți, Tiktok are (alt)ceva pentru fiecare.
Întâi viralul, apoi prietenii
În mare măsură, pe Instagram, pe Facebook, pe Twitter și chiar pe Youtube ne apar în feed postările prietenilor și conturilor pe care le urmărim. De cele mai multe ori sunt aceleași pisici, aceiași copii, aceleași cafele și aceleași păreri politice, sociale etc. După o vreme, profilul personal este predictibil, feed-ul este predictibil, interacțiunea este constantă, scade factorul viral.
În schimb, o oră petrecută în Tiktok prezintă mult mai multă cantitate virală decât o oră petrecută pe altă platformă de socializare. Pe feed pur și simplu apar clipurile cele mai interesante în acel moment, adaptate de algoritm pentru fiecare utilizator.
Mai puțin fake, mai mult cool
Cine își amintește personificările din copilărie, înțelege perfect de ce Tiktok este magic. La bază, Tiktok a fost o aplicație de lipsinking pe muzică dată, adică oricine dorea putea să imite un cântăreț celebru. Dezvoltând, pe Tiktok oricine poate fi orice. Oricine poate găsi o audiență pentru calitățile personale și ideile sale.
Ca o paranteză la origini, cine își amintește explozia Instagramului și primele conturi care au ajuns la zeci de milioane de followeri? Dan Bilzerian… Kim Kardashian și surorile ei… ce spun acestea?
Pentru creatorii de conținut, succesul pe Tiktok înseamnă cât mai mult timp pe „For You”. Prin natura stream-ului „For You”, Tiktok a mutat accentul de pe creatorul de conținut pe tipul de conținut. De pe subiect pe predicat. Sigur, un corp tonifiat, colanți și lumină naturală sunt elemente dovedite ca importante pe Tiktok, dar corpul acela îmbrăcat în haine mulate trebuie să și execute ceva… un dans, un exercițiu de gimnastică, o săritură, you name it. Șansele ca o persoană să aibă succes pe Tiktok sunt minime dacă doar zâmbește frumos și adaugă câte un filtru sau un sticker în selfie și videoselfie. De altfel, sunt în continuare multe exemple de conturi de influenceri care nu au putut să se adapteze de la Instagram la Tiktok.
Pe de altă parte, mulți creatori de conținut au descoperit cât de ușor e să devii popular pe Tiktok. Un conținut se poate viraliza pe Tiktok încă de la prima postare, dacă este suficient de interesant.
Un clip care folosește un sunet familiar, rămâne în tema challenge-ului în care este postat, aduce un element surpriză și are o filmare de calitate are toate șansele să se viralizeze. Și de acolo, sky is the limit, cum spun americanii.
Mirajul inimioarelor
Pentru micii creatori de conținut, Tiktok a fost de la început interesant pentru că algoritmul lui favorizează fondul conținutului, nu forma. Adică poți ajunge viral de la primul clip. Trebuie doar să fie ceva inedit, filmat la o calitate bună, cât să ia inimioare de la urmăritori. Easy peasy, nu?
Pe Instagram, șansele de viralizare sunt practic nule. „Follow pentru follow” a distrus fan-base-ul, de multe ori până și conținutul bun este îngropat în reach fără reacție, pentru că pur și simplu nu îl văd cei care l-ar găsi interesant. Destule conturi mici și medii au follow doar de la boți și ID-uri false sau useri care nu mai accesează platforma în mod curent. Instagram nu mai crește de doi ani. Aduce uneori chiar cu Twitterul din urmă cu 5-8 ani, când la fel, Facebook îl lăsase în urmă și acolo mai vorbeau doar boții și conturile business între ele. Culmea e că Twitter a avut (pe vremuri) extensia Vine. Era un stream video cu clipuri de 6 secunde pe care Twitter nu a văzut-o utilă și a dezafectat-o…
Înapoi în 2021, experiența oamenilor pe Tiktok poate fi catalogată ca distractivă și amuzantă, în timp ce alte rețele de socializare au devenit pe alocuri deprimante. Dar cât va dura această senzație? Pe măsură ce utilizatorii vor da follow diferitelor conturi, se vor construi inevitabil noi bule.
Reels, marea amenințare pentru Tiktok?
Reacția Instagramului constă în funcția Reels. Implementată în 2020, aceasta oferă o experiență similară cu Tiktok. Unii spun că prea similară.
Lansarea Reels nu este o strategie nouă. Facebook încearcă să țină pasul cu Tiktok implementând în Instagram funcții similare concurenței. La fel a făcut și cu Snapchat, de la care a preluat funcția „stories”.
Într-un articol publicat de time.com, Tessa Lyons-Laing, director de produs Instagram, susține că lupta este abia la început. Că disputa Tiktok – Reels este una pe termen lung și trebuie văzută ca o bătălie pe o piață concurențială, nu ca o dispută eliminatorie. „Cei care folosesc popularitatea videoclipurilor în formă scurtă ca sursă de venit se vor confrunta cu un peisaj mai complicat. TikTok a anunțat recent dezvoltarea unui „fond creator” de peste 2 miliarde de dolari pentru a sprijini creatorii pe platforma sa. Între timp, Instagram a asigurat conținut exclusiv pentru lansare și compensează costurile de producție pentru parteneri selectați. Deși Reels nu este în prezent un loc pentru a câștiga bani, acesta este cu siguranță planul pe termen lung. Prioritatea, a spus ea, este de a pune noi instrumente în mâinile utilizatorilor și de a vedea unde le duc”.
Un nou front în Războiul Generațiilor
Dacă directorii companiilor și platformelor pot să facă previziuni și planuri până la adânci bătrâneți, este foarte posibil ca un verdict, un câștigător, să fie dictat de structura socială, de eternul război al generațiilor. Folosit de oameni de toate vârstele, Tiktok poate fi definit ca un produs al Generației Z, pe când Instagram este al Milenialilor. Mileniali care, pe alocuri, azi se văd în poziția în care îi puneau ei pe alții acum zece ani: boomerii și Generația X de pe Facebook.