Barbie este un film mai bun decât Oppenheimer (Unpopular Opinion)
Anul acesta a fost și el un an plin de filme cu supereroi, pline de efecte animate, sunete prelucrate și imagini capturate în moduri revoluționare. Dar, ca de obicei, sunt toate șansele ca tehnica să fie bătută de narațiune și grafica să fie bătută de talentul actoricesc. Ai auzit, da, Mister AI? Vara lui 2023 va rămâne în istoria cinematografiei sub numele de „Vara Barbenheimer”, desigur o combinație între cele mai populare filme ale momentului: Barbie, respectiv Oppenheimer. Dar care dintre cele două filme este mai bun? O întrebare subiectivă care poate să aibă doar răspuns subiectiv.
SPOILER ALERT! Acest articol conține informații care pot devoala elemente importante din filmele Barbie sau Oppenheimer. Cine nu a văzut filmele și dorește să le vadă, să nu citească mai departe.
Barbenheimer a scindat lumea în roz și război. Dar, de fapt, cele două nu sunt atât de depărtate și chiar sunt legate dintr-un anumit punct de vedere. Fără ca America să câștige al doilea război mondial (și) cu nucleara lui Oppenheimer, poate că Barbie, simbol al capitalismului, nici nu ar fi existat.
De ce filmul Barbie este mai bun decât filmul Oppenheimer
Dar să nu divagăm prea tare și să trecem la motivele pentru care Barbie poate fi considerat un film mai bun decât Oppenheimer.
1. Ironia din Barbie bate melancolia din Oppenheimer
Barbie are un foarte pronunțat sarcasm și o ironie fină pe tot parcursul filmului. Nu scapă niciun personaj, de la Barbie stereotipică, jucată de Margot Robbie, până la portretizarea directorului companiei Mattel. De fapt nu cred că sunt multe companii în lume care să suporte atâta satiră cât și-a luat Mattel în filmul despre propriul produs. Și ghici ce. CEO-ul firmei, un mucho Ken pe nume Ynon Kreiz, susține cu tărie filmul.
În paralel, US Army în filmul Oppenheimer este… ei bine… așa cum construiește Hollywood imaginea armatei americane de zeci de ani: atotputernică, glorioasă și recunoscătoare pe ideea mai bine mai târziu decât niciodată.
2. Scenariul imaginar din Barbie bate o biografie
Barbie are un scenariu imaginar cu rezonanță culturală puternică. Oppenheimer este o romanțare a unei biografii autorizate. Biografiile au un păcat cunoscut: sunt subiective și nu lasă loc de mari artificii imaginare.
3. Bătălia sexelor și rezonanța contemporană
Barbie atacă niște probleme ale societății moderne, precum patriarhatul, inegalitatea între sexe, superficialitatea societății, percepția femeii în lume (de exemplu prin păpușile scoase din producție). Oppenheimer prezintă un patriarhat în toată splendoarea, în care femeile „ușoare” se sinucid, în timp ce femeia stereotipică este soția care la început se luptă cu viciile și refuză tiparele sociale, dar în cele din urmă acceptă tot, inclusiv infidelitatea bărbatului. Dacă Oppenheimer prezintă o realitate indiscutabilă aici, în ziua de azi lucrurile sunt mai aproape de lumea din Barbie.
4. Happy-end-ul real bate apocalipsa prevestită
Barbie are un final natural, deși vorbim de o lume imaginară. Oppenheimer se termină cu startul războiului nuclear… Poate că așa era biografia, dar deocamdată faptul că încă suntem aici și nu am avut parte de o confruntare nucleară planetară este un câștig pentru umanitate. Sigur, meciul se joacă, dar poate că totuși lumea a înțeles câte ceva după 1945…
5. Barbie lansează dezbateri. Oppenheimer mai puțin
Pentru cine are ochi să vadă dincolo de roz și blond, Greta Gerwig a dus banala, stereotipica păpușă Barbie în cele mai profunde abisuri ale societății contemporane și a transformat filmul într-un manifest al feminității. O realizare care generează dezbateri, care deschide discuții, pune întrebări, face vâlvă.
Cât despre Oppenheimer… bun, foarte bun. Foarte bun film. Dar generează la fel de multe dezbateri? Probabil că nu.
Ție care film ți s-a părut mai reușit? Scrie în comentarii.